Werken aan interviewen
Managers, HRM adviseurs en recruiters voeren regelmatig gesprekken met medewerkers en met kandidaat-werknemers. Functioneringsgesprekken, voortgangsgesprekken, selectiegesprekken: in de praktijk monden die gesprekken soms uit in onbedoeld oppervlakkige of vage discussies of in exposees over het bedrijf. Managers zijn lang aan het woord, enthousiast en bevlogen. Kandidaten en medewerkers begrijpen de vragen niet goed en zitten er ongemakkelijk en stuurs bij. Er wordt naar prakijkvoorbeelden gevraagd maar er ontstaat toch weer discussie over intenties, bedoelingen, gewenste werkelijkheden….Wat de ene selectiecommissie vindt, wordt door de andere niet herkend. De kracht van een kandidaat of een medewerker in de praktijk, in het echte werk: dat komt vaak minder goed in beeld.
De trainingen
De bedrijfspsychologen van Hermans Nieuwenhuis worden ingeschakeld door organisaties die selectiegesprekken hartelijk en wervend, maar vooral ook zakelijk, taakgericht, scherp en praktijkgericht, willen leren voeren. Door organisaties die in ontwikkelgesprekken met medewerkers verder willen komen met afspraken die duidelijk zijn en die slaan op het werken in de praktijk. Scherpere gesprekken leiden tot een beter kunnen selecteren: minder fouten, maar de beste vrouw of man. Of tot afspraken die medewerkers echt in beweging brengen en die managers betrokken houden.
In de trainingen is de eigen organisatie het uitgangspunt. In de eigen taal, en over herkenbare situaties krijgen deelnemers startvragen, doorvraagtips en aanscherpingstips aangereikt. Er wordt ook geoefend. De deelnemers krijgen werkboekjes mee met checklists, cases en slimme vragenbankjes. Het materiaal kan ook organisatiebreed beschikbaar komen, on line en in de vorm van compacte toolkits.